عوارض و مالیات چیست؟

عوارض و مالیات چیست؟

عوارض و مالیات از مهمترین منابع تامین هزینه های دولت است. دولت از منابع مختلف درآمد کسب می کند و یکی از اصلی ترین ابزارهای درآمد مالیات و عوارض می باشد. با کمک دریافت مالیات و عوارض برخی امکانات عمومی مانند ساخت بیمارستان، راه آهن، آموزش و زیرساخت ها را برای مردم فراهم می کند. مالیات، هزینه ای است که توسط دولت بر درآمد اشخاص حقیقی، حقوقی یا کالا وضع می شود. مالیات و عوارض اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. اکثر مردم آنها را با هم یکی می دانند و به جای یکدیگر استفاده می کنند که کمی گیج کننده است.

 

مالیات منبع درآمد دولت بوده و پرداخت آن برای تمامی افراد جامعه اجباری است تقریباً به همه کالاها مالیات اضافه می شود و پرداخت مالیات طبق قانون الزامی است. یکی از مهمترین مالیات هایی که دولت وضع کرده، مالیات بر واردات است و معمولاً توسط وارد کننده به گمرک پرداخت می شود. دولت این نوع مالیات را برای حمایت از تولید کنندگان داخلی وضع کرده تا با محدود کردن محصولات خارجی از تسلط بر بازار داخلی و محصولات تولیدی محافظت کند. پس هر زمان که محصولی را به کشوری وارد می‌کنید و قیمت آن بالاتر از ارزش واقعی آن است حتما عوارض یا تعرفه‌ای را پرداخت نموده اید.

عوارض و مالیات چیست

عوارض پولی است که در ازای گرفتن و دریافت خدماتی از سوی مردم به دولت یا اداره مربوطه پرداخت خواهد شد؛ اجباری در پرداخت عوارض نیست و درصورتی که از آن خدمت خاص استفاده شود باید عوارض آن را نیز پرداخت کرد می توان اظهار داشت که عوارض نوعی مالیات است.

 

در واقع عوارض مختص به عده ای از مردم جامعه است، افرادی که خدمت خاصی دریافت می کنند یکی از این خدمات می تواند صادرات و واردات باشد و شرکت ها موظف به پرداخت عوارض گمرکی کالای وارداتی یا صادراتی به دیگر کشورها می باشند.

 

عوارض واردات یا گمرک هزینه هایی هستند که تقریباً برای هر محموله بین مرزی کالا دریافت می شود و بر اساس کدهای HTS و مقصد آنها متفاوت است. تعرفه عواض معمولاً برای تنظیم تجارت کالاهای خارجی اعمال می شود و به کشور مبدأ بستگی دارد.

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.